Kompressionssystemer
Når det kommer til scooterbar er det vigtigt at have styr på kompressionsystemer for at vide hvilken bar der kan bruge til hvilken scooter. Du kan læse herunder om de tre forskellige kompressionsystemer. På alle scooter på vores hjemmeside vil det være opgivet hvilket system der passer til den specifikke scooter. For mere info, se vores guide om løbehjulsbar her!
ICS (Inverted Compression System - Omvendt Kompressionssystem):
ICS er et kompressionssystem, der ofte anvendes i trick løbehjul. Det indebærer en kompressionsbolt, der strækker sig gennem midten af styret og skrues ind i en stjernemøtrik installeret inde i forgaffelrøret.
Med ICS skal styret have et snit (skåret) i bunden for at tillade, at kompressionsbolten passerer igennem og kommer i kontakt med stjernemøtrikken.
Dette system er kendt for sin enkelhed og effektivitet, men kræver styrehåndtag, der specifikt er designet til ICS-kompatibilitet.
ISC (Internal Compression System - Intern Kompressionssystem):
ISC er et andet kompressionssystem, der anvendes i trick løbehjul, lignende ICS, men med en forskellig kompressionsmetode.
I ISC passerer kompressionsbolten gennem toppen af forgaffelrøret og skrues ind i en stjernemøtrik eller kompressionshætte installeret inde i forgaffelrøret.
Styrehåndtag til ISC-kompatibilitet kræver typisk ikke et snit, da kompressionsbolten ikke strækker sig gennem midten af styret.
IHC (Integrated Headset Compression - Integreret Headset Kompression):
IHC er et kompressionssystem, der integrerer kompressionsmekanismen med løbehjulets headsetlejer.
Med IHC skrues kompressionsbolten direkte ind i toppen af forgaffelrøret og eliminerer behovet for en stjernemøtrik eller kompressionshætte inde i forgaffelrøret.
Styrehåndtag, der er kompatible med IHC, kræver ikke et snit, da kompressionsbolten ikke strækker sig gennem midten af styret.
Hver af disse kompressionssystemer har sine fordele og overvejelser, og valget mellem dem kommer ofte ned til personlig præference, kompatibilitet med løbehjulets komponenter og ønsket opstilling af løbehjulet. Ryttere bør sikre kompatibilitet mellem styret og kompressionssystemet, når de samler eller opgraderer deres trick løbehjul.